شركت پالايش گاز پارسيان
آمار سایت
تعداد بازديد اين صفحه: 434050
تعداد بازديد از سايت: 85628904
تعداد بازديد زيرپورتال: 590049
اين زيرپورتال امروز: 417
در امروز: 90621
اين صفحه امروز: 249
دريافت RSS در امروز: 1661 دريافت RSS صفحه: 4
دمای هوا
در حال لود آب و هواwaiting
مقالات
اهداي خون اهداي زندگي 
در مرداد سال 1353 شمسي سازمان ان

  در مرداد سال 1353 شمسي سازمان انتقال خون ايران با هدف سامان بخشيدن به وضع آشفته خون رساني و به منظور ترويج فرهنگ اهدا، تهيه و تأمين خون و فرآورده هاي سالم و مطمئن و رايگان براي رفع نياز بيماران نيازمند، به  خصوص مبتلايان به تالاسمي، هموفيلي و لوسمي به وجود آمد.

  جمع آوري خون از داوطلبانِ اهدا، و آماده سازي آن براي نجات بيماران و مصدومين، ايجاد پايگاه در بيمارستان ها و واحدهاي سيار و ثابت جهت تهيه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت براي اهداي خون به هنگام ضرورت و توزيع خون و فرآورده هاي آن به مراکز درماني و بيمارستان ها و ..... از جمله کارهاي سازمان انتقال خون ايران...


  روابط عمومي شركت پالايش گاز پارسيان


در مرداد سال 1353 شمسي سازمان ان

  در مرداد سال 1353 شمسي سازمان انتقال خون ايران با هدف سامان بخشيدن به وضع آشفته خون رساني و به منظور ترويج فرهنگ اهدا، تهيه و تأمين خون و فرآورده هاي سالم و مطمئن و رايگان براي رفع نياز بيماران نيازمند، به  خصوص مبتلايان به تالاسمي، هموفيلي و لوسمي به وجود آمد.

  جمع آوري خون از داوطلبانِ اهدا، و آماده سازي آن براي نجات بيماران و مصدومين، ايجاد پايگاه در بيمارستان ها و واحدهاي سيار و ثابت جهت تهيه خون، ثبت اطلاعات لازم به منظور دعوت براي اهداي خون به هنگام ضرورت و توزيع خون و فرآورده هاي آن به مراکز درماني و بيمارستان ها و ..... از جمله کارهاي سازمان انتقال خون ايران مي باشد. طبق گفته کارشناسان، هر فرد بالغ (بين 17 تا 65 سال) با وزن متوسط پنجاه کيلوگرم، حدود پنج و نيم تا شش ليتر خون دارد و با اهداي 250 سي سي تا 450 سي سي از خون خود، نه تنها سلامتي خود را به مخاطره نمي اندازد، بلکه ضمن کمک به سلامتي خود، نجات بخش زندگي ديگري نيز خواهد شد. اهداي خون همچنين مي تواند در کشف بيماريهاي نهفته در اهدا کنندگان کاملاً مؤثر باشد. هر فرد سالم  مي تواند در هر سال تا چهار بار با فاصله هشت هفته (دو ماه) خون اهدا کند.

   اهدا خون به عنوان يكي از شاخص‌هاي مهم همدلي، احساس مسووليت و پيوند با همنوع در جامعه كنوني از اهميت فراوان برخوردار است. ترويج فرهنگ حياتي اهدا خون با توجه به افزايش سرسام‌آور حوادث، سوانح و بيماريهاي مختلف كه نياز به خون را دو چندان كرده در جامعه امروزي بسيار ضروري به نظر مي‌رسد. به همين منظور اين وضعيت ايجاب مي‌كند كه عمل خير اهدا خون به عنوان يكي از مهمترين اركان همدلي و كمك به همنوع در جامعه امروزي قلمداد شود.

   اگرچه خوشبختانه در ساليان اخير با آگاه‌سازي‌هاي مختلف توسط مسوولان فرهنگ اهدا خون در مقايسه با گذشته از رشد قابل قبولي برخوردار بوده اما با توجه به نياز حياتي به خون مشاركت بيشتر مردمي در اين كار خداپسندانه بيش از پيش احساس مي‌شود. در اين ميان موضوع اساسي در اين زمينه كه فراتر از عمل اهدا مي‌تواند مهم جلوه دهد مقوله "سالم" بودن خون اهدايي افراد است.

   اهدا خون سالم به عنوان بزرگترين هديه و مايه حيات بخش در واقع به معناي سهيم شدن در زندگي فردي و اجتماعي است و به نوعي مي‌تواند شكرگزاري به درگاه خداوند نسبت به سلامت فرد اهداكننده باشد. بر اساس آمارها، اكنون ‪ ۲/۲درصد جمعيت كشور اهداكننده خون هستند ، هر چند كه وجود دو درصد اهداكننده در جامعه از نظر سازمان بهداشت جهاني قابل قبول است، اما براي جامعه‌اي كه فرهنگ اسلامي آن بر كمك به همنوع سفارش و تاكيد كرده چندان رضايتبخش نيست.

  سازمان انتقال خون با هدف افزايش سلامتي، كليه خون‌هاي اهدايي را از حيث وجود هپاتيت بي، هپاتيت سي، اچ.آي.وي و سيفيليس نيز بررسي مي كند و پس از شناخت ويروس ايدز و هپاتيت خون مطالعه زيادي براي كاهش انتقال اين عفونت‌ها در سازمان انتقال خون انجام مي‌شود.

   شناخت خون:

   بدون ترديد خون پديده اي بسيار پيچيده است كه انسان نمي تواند ادعا كند كه به تمام ويژگيهاي اين ماده واقف شده است. خون در حركتي پيوسته و بي وقفه مسيري در حدود 121 هزار كيلومتر را در بدن آدمي مي پيمايد تا به جريان زندگي دوام بخشد. چنين مسيري طولاني تر از مجموع خطوط هوايي همه شركت هاي هواپيمايي جهان است.

   خون بافت زنده اي است كه در آمد و شد دائمي خود به شصت ميليارد سلول بدن سركشي مي كند و ضمن  جمع آوري مواد زايد سلولها، ‌مواد لازم را براي ادامه حيات و فعاليت در اختيارشان قرار ميدهد.

   برخلاف تصور، ‌خوني كه در رگهاي آدمي جاري است يكنواخت و بدون تغيير و تحول نيست و بدين لحاظ است كه خون را بافت زنده مي شناسند. مثلا به فاصله يك چشم برهم زدن حدود يك ميليون و دويست هزار سلول قرمز به پايان عمر صد و بيست روزه خود مي رسند و در همين زمان مغز استخوان به همان تعداد سلول قرمز توليد مي كند و آنها را وارد جريان خون مي سازد.

   استخوان ها در طول زندگي انسان حدود پانصد كيلوگرم سلول قرمز توليد مي كنند و هر سلول تا پايان عمر خود هفتاد هزار بار از قلب به نقاط مختلف بدن سفر مي كند. در مرحله نخست قلب مانند تلمبه خون را به اندامها و بافت ها مي رساند.

   جاري شدن خون در رگ ها به صورت موج هايي متناوب و مجزا است و وظيفه تنظيم حركت خون نيز به شاهرگ ها واگذار شده است. در چنين شرايطي خون به تمام بدن مي رساند. فشار خون در انتهاي مسير به صفر مي رسد و به همين سبب ورزش موجب تسريع گردش خون مي گردد.

   گروه هاي خوني:

   گروه هاي خوني را براساس ساختمان شيميايي موجود در سطح گلبول هاي قرمز به چهار گروهA،B،AB و O تقسيم كرده اند. بدين ترتيب هر گروه خوني مختصاتي دارد و نبايد به انساني ديگر با گروه خوني نامتجانس تزريق شود، اما گروه O را به علت ساختمان خاص گلبول هاي آن كه نه ضد A و نه ضد B  هستند مـي تـوان بـه تمـام گـروه هـاي چهـارگـانه تزريـق كـرد و از اين رو گروهO را اصطلاحاً گروه دهنده  همگاني مي نامند.

   شرايط عمومي اهداي خون:

   براي آنكه شما بتوانيد خون خود را اهدا كنيد بايد واجد شرايطي باشيد كه بواسطه آن اهداي خون نه براي سلامتي بدن شما عوارضي داشته باشد و نه براي فردي كه قرار است خون شما به وي تزريق گردد.

   شرايط اصلي اهداي خون به قرار زير هستند:

 1- حداقل سن 17 سال و حداكثر 65 سال، البته با نظر و صلاحديد پزشك ممكن است در بالاي اين محدوده سني نيز بتوان خون اهدا كرد؛

 2- حداقل وزن 50 كيلو گرم؛

 3- رعايت فاصله زماني حداقل 8 هفته بين دو نوبت اهداي خون، با اين شرط كه دفعات اهدا ي خون از 4 بار در سال تجاوز ننمايد. البته بهتر است آقابان با فواصل 3 ماهه و خانمها با فواصل 4 ماهه نسبت به اهداي خون اقدام نمايند؛

 4- تندرستي؛ بدان معني مي باشدكه علاوه بر احساس سلامتي، توانايي انجام فعاليتهاي معمول زندگي خود را داشته باشيد.خوب است بدانيد، كه در رابطه با اهداي خون، حتي يك فرد ديابتي يا مبتلا به پـرفشـاري خـون، كـه بيمـاري وي تحـت كنتـرل و در سيـر درمـان قـرار داشتـه باشـد نيـز تندرست محسوب مي شود.

   مزاياي اهداي خون:

   علاوه بر اجر دنيوي و اخروي، عبارتند از:

1- نجات جان انسانها؛

2- انجام معاينات پزشكي؛

3- كاهش بيماري هاي قلبي و عروقي، و سكته قلبي و مغزي؛

4- كاهش اضطراب، افزايش احساس پويايي و ايجاد تعهد فردي؛

5- فعال شدن مراكز خونساز بدن؛

6- تعيين گروه بندي RH  وABO خون؛

7- انجام آزمايشات ايمني از نظر بيماريهاي ايدز، هپاتيت C،B و سيفليس.

   مقدار خون در بدن:

   يـك سيزدهـم وزن بـدن يـا بـه عبـارت ديگـر هفت تا  هشت  درصد وزن بدن را خون تشكيل مي دهد يا مي توان گفت: در مردها به ازاي هر كيلـوگرم وزن بدن 70 و در زن ها 65 ميلي ليتر خون، وجود دارد. يعني يك شخص بالغ با وزن حدود 70 كيلوگرم، به طور متوسط در حدود پنج ليتر خون در بدن دارد.

   مراحل اهداي خون:

1- ثبت نام: شامل ثبت مشخصات فردي شما نظير نام، سن، مليت، آدرس و پر كردن يك پرسشنامه مربوط به تاريخچه پزشكي توسط شما؛

 2- خودحذفي: در اين مرحله شما از طريق مطالعه جزوات ويژه خود حذفي، از مواردي كه سلامت خون و فرآورده هاي خوني را به خطر مي اندازد مطلع خواهيد شد تا در صورت هر گونه شكي در مورد سلامت خونتان، از اهداي خون انصراف نماييد؛

 3- غربالگري پزشكي: شامل مصاحبه پزشك و انجام معاينات ساده (اندازه گيري وزن، فشار خون، نبض و درجه حرارت بدن) با هدف تاييد صلاحيت پزشكي شما براي اهداي خون؛

   در اينجـا پرسـش هايـي از طـرف پزشـك، در مـورد تاريخچـه سلامتـي و بيمـاري هـاي قبلي شما مطرح مي شود كه پاسخگويي دقيق و صحيح به اين سئوالات، منجر به ارتقاي سلامت خون هاي اهدايي و حفظ سلامت خود شما، در حين اهداي خون خواهد گرديد.

 4- آزمايشات كم خوني و غلظت خون: با نظر پزشك مستقر در واحد اهداي خون، آزمايشات ساده اي براي اندازه گيري هموگلوبين خون شما و همچنين غلظت آن انجام مي گيرد؛

 5- خونگيري: شامل استريل كردن ناحيه چين آرنج خونگيري مي باشد. كل مرحله خونگيري از زمان خوابيدن شما روي تخت تا خارج كردن سوزن خونگيري، در حدود 10 تا 20 دقيقه طول مي كشد؛

 6- نيرو بخشي: شامل دقايقي استراحت همراه با مراقبت كادر پزشكي ما و پذيرايي مختصر با آب ميوه و شيريني.

   مصرف كنندگان خون اهدايي شما چه كساني هستند؟

·        بيماران دچار كم خوني، تالاسمي، هموفيلي، دياليزي، سرطاني، فاويسم و سوختگي شديد؛

·        نوزادان مبتلا به زردي شديد؛

·        مجروحين تصادفات و حوادث؛

·        بيماران نيازمند به پيوند عضو؛

·        زنان باردار كه دچارخونريزي مي شوند؛

·        بيماراني كه تحت عمل هاي جراحي قرار مي گيرند.

   به ياد داشته باشيد، اهداء خون، اهداء زندگي است پس با اهداء خون خود، زندگي را به بيماران نيازمند هديه كنيم.

روابط عمومي شركت پالايش گاز پارسيان

 

 
1389/2/6 دوشنبه 
 
ويژه شهادت امام جعفر صادق(ع) 
 

 اي پرچمدار شيعه و رئيس مذهب جعفري، اي بلند اختر! در شب هجران تو، عالم دگرگون شده است. اي ششمين نور سرمدي، تاريخ از كدام مصيبت تو شكوه كند، آري تاريخ، شرمنده از حكايت غربت توست.

السلام عليک يا جعفر بن محمد الصادق، يابن رسول الله

زندگينامه امام جعفر صادق(ع)

امام جعفر صادق (ع) در پگاه روز جمعه يا دوشنبه هفدهم ربيع الأول سال 80 هجرى، معروف به سال قحطى، در مدينه ديده به جهان گشود. اما بنا به گفته شيخ مفيد و كلينى، ولادت آن حضرت در سال 83 هجرى اتفاق افتاده است. ليكن ابن طلحه روايت نخست را صحيح ‏تر ميداند و ابن خشاب نيز در اين باره گويد: چنان كه ذراع براى ما نقل ...

روابط عمومي شركت پالايش گاز پارسيان


 

 اي پرچمدار شيعه و رئيس مذهب جعفري، اي بلند اختر! در شب هجران تو، عالم دگرگون شده است. اي ششمين نور سرمدي، تاريخ از كدام مصيبت تو شكوه كند، آري تاريخ، شرمنده از حكايت غربت توست.

السلام عليک يا جعفر بن محمد الصادق، يابن رسول الله

زندگينامه امام جعفر صادق(ع)

امام جعفر صادق (ع) در پگاه روز جمعه يا دوشنبه هفدهم ربيع الأول سال 80 هجرى، معروف به سال قحطى، در مدينه ديده به جهان گشود. اما بنا به گفته شيخ مفيد و كلينى، ولادت آن حضرت در سال 83 هجرى اتفاق افتاده است. ليكن ابن طلحه روايت نخست را صحيح ‏تر ميداند و ابن خشاب نيز در اين باره گويد: چنان كه ذراع براى ما نقل كرده، روايت نخست، سال 80 هجرى، صحيح است. وفات آن امام (ع) در دوشنبه روزى از ماه شوال و بنا به نوشته مؤلف جنات الخلود در 25 شوال و به روايتى نيمه ماه رجب سال 148 هجرى روى داده است. با اين حساب مى‏توان عمر آن حضرت را 68 يا 65 سال گفت كه از اين مقدار 12 سال و چند روزى و يا 15 سال با جدش امام زين العابدين (ع) معاصر بوده و 19سال با پدرش و 34 سال پس از پدرش زيسته است كه همين مدت، دوران خلافت و امامت آن حضرت به شمار ميآيد و نيز بقيه مدتى است كه سلطنت هشام بن عبد الملك، و خلافت وليد بن يزيد بن عبد الملك و يزيد بن وليد عبد الملك، ملقب به ناقص، ابراهيم بن وليد و مروان بن محمد ادامه داشته است.

كنيه مادر امام (ع) را ام فروه گفته ‏اند. برخى نيز كنيه او را ام القاسم نوشته و اسم او را قريبه يا فاطمه ذكر كرده ‏اند. كنيه آن حضرت ابو عبد الله بوده است و اين كنيه از ديگر كنيه ‏هاى وى معروف‏تر و مشهورتر است. محمد بن طلحه گويد: برخى كنيه آن حضرت را ابو اسماعيل دانسته ‏اند. ابن شهر آشوب نيز در كتاب مناقب مي ‏گويد: آن حضرت مكنى به ابو عبد الله و ابو اسماعيل و كنيه خاص وى ابو موسى بوده است.

 

 لقب امام صادق (ع)

 آن حضرت القاب چندى داشت كه مشهورترين آنها صادق، صابر، فاضل و طاهر بود. از آنجا كه وى در بيان و گفتار راستگو بود، او را صادق خواندند. 

 

 فضايل امام جعفر صادق (ع)

مناقب آن حضرت بسيار است كه به اختصار از آنها ياد مي ‏كنيم. فضايل امام صادق بيش از آن است كه بتوان ذكر كرد. جمله اي از مالك بن انس امام مشهور اهل سنت است كه: «بهتر از جعفر بن محمد، هيچ چشمي نديده، هيچ گوشي نشنيده و در هيچ قلبي خطور نكرده است.» از ابوحنيفه نيز اين جمله مشهور است كه گفت: «ما رأيت افقه من جعفر بن محمد» يعني: «از جعفر بن محمد، فقيه تر نديدم.» و اگر از زبان خود آن حضرت بشنويم ضريس مي گويد: امام صادق در اين آية شريفة: كل شيء هالك الا وجهه، يعني: «هر چيز فاني است جز وجه خداي متعال،» فرمود: «نحن الوجه الذي يوتي الله منهم» يعني «ماييم آيينه اي كه خداوند از آن آيينه شناخته مي شود.» بنابراين امام صادق (ع) فرموده است او آيينه ذات حق تعالي است.

شيخ مفيد در ارشاد مى‏نويسد: علومى كه از آن حضرت نقل كرده‏ اند به اندازه ‏اى است كه ره توشه كاروانيان شد و نامش در همه جا انتشار يافت. دانشمندان در بين ائمه (ع) بيشترين نقل ها را از امام صادق روايت كرده ‏اند. هيچ يك از اهل آثار و راويان اخبار بدان اندازه كه از آن حضرت بهره برده ‏اند از ديگران سود نبرده ‏اند. محدثان نام راويان موثق آن حضرت را جمع كرده ‏اند كه شماره آنها، با صرف نظر از اختلاف در عقيده و گفتار، به چهار هزار نفر مى‏رسد.

بيشترين حجم روايات، احاديثي است كه از امام صادق (ع) نقل شده است، اهميت معارف منقول از جعفر بن محمد (ص) به ميزاني است كه شيعه به ايشان منسوب شده است: ”شيعه جعفري“. كمتر مسئله ديني (اْعم از اعتقادي، اخلاقي و فقهي) بدون رجوع به قول امام صادق (ع) قابل حل است. كثرت روايات منقول از امام صادق (ع) به دو دليل است:

يكي اينكه از ديگر ائمه عمر بيشتري نصيب ايشان شد و ايشان با شصت و پنج سال عمر شيخ الائمه محسوب مي شود (148 – 83 هجري)، و ديگري كه به مراتب مهمتر از اولي است، شرائط زماني خاص حيات امام صادق (ع) است. دوران امامت امام ششم مصادف با دوران ضعف مفرط امويان، انتقال قدرت از امويان به عباسيان و آغاز خلافت عباسيان است. امام با حسن استفاده از اين فترت و ضعف قدرت سياسي به بسط و اشاعه معارف ديني همت مي گمارد. گسترش زائدالوصف سرزمين اسلامي و مواجهه اسلام و تشيع با افكار، اديان، مذاهب و عقايد گوناگون اقتضاي جهادي فرهنگي داشت و امام صادق (ع) به بهترين وجهي به تبيين، تقويت و تعميق “هويت مذهبي تشيع” پرداخت. از عصر جعفري است كه شيعه در عرصه هاي گوناگون كلام، اخلاق، فقه، تفسير و… صاحب هويت مستقل مي شود. عظمت علمي امام صادق (ع) در حدي است كه ائمه مذاهب ديگر اسلامي از قبيل ابوحنيفه و مالك خود را نيازمند به استفاده از جلسه درس او مي يابند. مناظرات عالمانه او با ارباب ديگر اديان و عقايد نشاني از سعه صدر و وسعت دانش امام است. اهميت اين جهاد فرهنگي امام صادق (ع) كمتر از قيام خونين سيد الشهداء (ع) نيست.

 

امام و فقه اسلامي

ـ فقه شيعه اماميه كه به فقه جعفري مشهور است منسوب به جعفر صادق (ع) است. زيرا قسمت عمده احكام فقه اسلامي بر طبق مذهب شيعه اماميه از آن حضرت است و آن اندازه كه از آن حضرت نقل شده است از هيچ يك از (ائمه) اهل بيت عليهم السلام نقل نگرديده است. اصحاب حديث اسامي راويان ثقه كه از او روايت كرده اند به 4000 شخص بالغ دانسته اند.

ـ در نيمه اول قرن دوم هجري فقهاي طراز اولي مانند ابوحنيفه و امام مالك بن انس و اوزاعي و محدثان بزرگي مانند سفيان شوري و شعبه بن الحجاج و سليمان بن مهران اعمش ظهور كردند. در اين دوره است كه فقه اسلامي به معني امروزي آن تولد يافته و روبه رشد نهاده است. و نيز آن دوره عصر شكوفايي حديث و ظهور مسائل و مباحث كلامي مهم در بصره و كوفه بوده است.

 ـ حضرت صادق (ع) در اين دوره در محيط مدينه كه محل ظهور تابعين ومحدثان و راويان و فقهاي بزرگ بوده، بزرگ شد، اما منبع علم او در فقه نه «تابعيان» و نه «محدثان» و نه «فقها» ي آن عصر بودند بلكه او تنها از يك طريق كه اعلاء و اوثق طرق بود نقل مي كرد و آن همان از طريق پدرش امام محمد باقر (ع) و او از پدرش علي بن الحسين (ع) و او از پدرش حسين بن علي (ع) و او از پدرش علي بن ابيطالب (ع) و او هم از حضرت رسول (ص) بود و اين ائمه بزرگوار در مواردي كه روايتي از آباء طاهرين خود نداشته باشند خود منبع فياض مستقيم احكام الهي هستند.

 

آثار امام صادق :(ع)

غالب آثار امام (ع) به عادت معهود عصر، كتابت مستقيم خود ايشان نيست و غالبا املاي امام (ع) يا بازنوشت بعدي مجالس ايشان است. بعضي از آثار نيز منصوب است و قطعي الصدور نيست.

 -1 از آثار مكتوب امام صادق (ع) رساله به عبدالله نجاشي (غير از نجاشي رجالي) است. نجاشي صاحب رجال معتقد است  كه تنها تصنيفي كه امام به دست خود نوشته اند همين اثر است.

 -2 رساله اي كه شيخ صدوق در خصال و به واسطه اعمش از حضرت روايت كرده است شامل مباحث فقه و كلام.

 -3 كتاب معروف به توحيد مفضل، در مباحث خداشناسي و رد دهريه كه املاء امام (ع) و كتاب مفضل بن عمر جعفي است.

 -4 كتاب الاهليلجه كه آن نيز روايت مفضل بن عمر است و همانند توحيد مفضل در خداشناسي و اثبات صانع است و تماما در بحارالانوار مندرج است.

 -5 مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه كه منسوب به امام صادق (ع) و بعضي از محققان شيعه از جمله مجلسي،‌ صاحب وسايل (حرعاملي) و صاحب رياض العلما، صدور آن را از ناحيه حضرت رد كرده اند.

 -6 رساله اي از امام (ع) خطاب به اصحاب كه كليني در اول روضه كافي به سندش از اسماعيل بن جابر ابي عبدالله نقل كرده است.

 -7 رساله اي در باب غنائم و وجوب خمس كه در تحف العقول مندرج است.

  -8 بعضي رسائل كه جابربن حيان كوفي از امام (ع) نقل كرده است.

 -9 كلمات القصار كه بعدها به آن نثرالدرد نام داده اند كه تماما در تحف العقول آمده است.

 -10 چندين فقره از وصاياي حضرت خطاب به فرزندش امام موسي كاظم (ع) سفيان شوري،‌ عبدالله بن جندب، ابي جعفر نعمان احول، عنوان بصري،‌  که در حليه الاولياء و تحف العقول ثبت گرديده است.

* همچنين ادعيه امام صادق (عليه السلام) (الصحيفة الصادقية و الصادصية الجامعة): مجموعه ادعيه معتبره اي است که از دو امام بزرگوار پنجم و ششم (عليهم السلام) در کتب روايي شيعه وارد شده و دانشگاه امام صادق(ع) آن را به مناسبت بيستمين سالگرد تأسيس دانشگاه همزمان با ميلاد مسعود نبي اکرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) منتشر کرده است

روابط عمومي شركت پالايش گاز پارسيان

 
1388/7/21 سه‌شنبه 
 
موضوع مقاله : انديشه هاي خوب من، دنياي خوب مرا بوحود مي آورد، بايد در انتخاب انديشه ، دقت کرد( آقاي رضا كهنسال) 
New Page 1

موضوع مقاله : انديشه هاي خوب من، دنياي خوب مرا بوحود مي آورد، بايد در انتخاب انديشه ، دقت کرد

سلام، سلامي از جنس انتخاب

مسابقه روابط عمومي پالايشگاه گاز پارسيان مرا به ياد يک فصل مي اندازد. فصل انتخاب آن هم انتخاب انديشه

همه مي دانيم كه : آنچه امروز هستيم، ثمره انديشه هاي ديروز ماست و فردا چيزي جز انديشه هاي امروز ما نيست .

انديشه ها مانند بذرهايي هستند که در سرزمين مستعد ذهن به زودي امکان رشد مي يابند. عجيب اينکه سرزمين ذهن، استعداد رشد هر نوع انديشه را دارد، خواه انديشه هاي منفي و مخرب و يا انديشه هاي مثبت و سازنده، بنابراين... 

رضا كهنسال


موضوع مقاله : انديشه هاي خوب من، دنياي خوب مرا بوحود مي آورد، بايد در انتخاب انديشه ، دقت کرد

سلام، سلامي از جنس انتخاب

مسابقه روابط عمومي پالايشگاه گاز پارسيان مرا به ياد يک فصل مي اندازد. فصل انتخاب آن هم انتخاب انديشه

همه مي دانيم كه : آنچه امروز هستيم، ثمره انديشه هاي ديروز ماست و فردا چيزي جز انديشه هاي امروز ما نيست .

انديشه ها مانند بذرهايي هستند که در سرزمين مستعد ذهن به زودي امکان رشد مي يابند. عجيب اينکه سرزمين ذهن، استعداد رشد هر نوع انديشه را دارد، خواه انديشه هاي منفي و مخرب و يا انديشه هاي مثبت و سازنده، بنابراين هر بذر انديشه که در اين زمين مستعد، کاشته شود و يا ناخواسته در زمين ذهن بيافتد و فرصت رشد پيدا کند، بزودي به ثمر مي نشيند و محصول خود را توليد مي کند و به صورت عمل، رفتار، اوضاع و شرايط تجلي مي يابد و دنياي ما را مي سازد.

انديشه‌هاي مثبت و سازنده ، ميوه هاي نيک و مفيد به بار مي آورند و منجر به عادات پسنديده و رفتار آرام مي شوند . حاصل انديشه هاي منفي و مخرب، عادتهاي زشت و زيانبار خواهد بود. انسان، محصول انديشه هاي خود را برداشت مي کند، خواه نيک، خواه پليد.

انديشه انسان ، يکي از عوامل مهم و اثرگذار بر سطح انرژي هاي فردي و موفقيت ها و شکست هاي وي مي باشد به اين ترتيب که انديشه هاي مثبت و خيرخواهانه و سرشار از توانمندي و هوش و خلاقيت ، بر شما اثر مثبت دارد و سطح انرژي هاي شما را بالا مي برد، برعکس انديشه هاي منفي، بدبيني ها، احساس تنفر از خود و ديگران، حسادت، خشم و هر گونه انديشه حقير و سُست بر شما اثر تخريبي مي گذارد و سطح انرژي هاي شما را بشدت کاهش مي دهد و انرژي زيادي از انسان مي گيرد و دنياي شما را ويران مي کند. لازم است تا انسان وجود خود را از اين انديشه ها و احساسات منفي که مانع رشد و شکوفايي استعدادهاي او مي شود دور نگه دارد. بنابراين يکي از راههاي مهم ساختن يک دنياي خوب، تغيير انديشه هاي حقير و تبديل آن به انديشه هاي استوار و قدرتمند است. چون انديشه، سر چشمه عمل و منشاء رفتار ماست . با دگرگون کردن انديشه ها ، اعمال و رفتار ما نيز دگرگون مي شود.

فکر خوب، معمار و آفريننده است. افکار آدمي سازنده آينده و زندگي اوست. همچنين انديشه وجه تمايز انسان و حيوان است. سپردن انديشه و آرزوها به مغز و ايجاد فرصت لازم براي بررسي يکايک آنها نيروي شگفت انگيزي در پي خواهد داشت. به قول امرسون هر انساني حاصل تفکرات روزانه خويش است. انديشه و تفکرات ، پشتوانه اي بزرگ در سراسر حيات بشرند و به قول پاسکال، انسان بي انديشه ، به ماده اي بي روح مي ماند. پس سعي کنيم مثل اسفنج که آب را جذب مي کند، افکار مناسب را جذب كنيم و آن را در خدمت هدف خويش و هر دو را در خدمت موفقيت خود قرار دهيم . چرا كه انديشه هاي ما سرنوشت ما را رقم مي زنند .

با انديشه خوب تحولي عظيم در نظام شخصيت، باورها و روحيه‌ي يك انسان ايجاد مي‌شود و اثرات شگفت‌انگيزي در كيفيت زندگي حاصل مي شود . شما با خلق انديشه‌هاي زيبا ، در دنيايي از اميد و اعتماد به نفس، زيباترين شخصيت را از خود مي‌سازيد و با تلاشي مستمر ، به خلق عالي‌ترين دستاوردهاي يك زندگي پرحاصل و ايجاد دنيايي زيبا همت مي‌كنيد.

پس بياييد به خلق انديشه‌هاي هدفمند و اميدبخش بپردازيم و از زندگي خود يك شاهكار بسازيم.

 

و جمله آخر

هميشه بگوييم امروز ، دنيا ازآن من است

امروز منتظر يک معجزه ام

 بدانيم و ايمان داشته باشيم فکر خوب زندگي خوب را مي سازد.

 

رضا كهنسال

 
1388/5/20 سه‌شنبه 
 
موضوع: بخشيدن خوب است ولي فراموش کردن عالي است( خانم مرضيه قاسمي) 
New Page 1

موضوع: بخشيدن خوب است ولي فراموش کردن عالي است

بخشيدن موضوع جديدي نيست، ما شنيده ايم كه: «بخشش ازبزرگان است.»،«گذشته ها گذشته، ببخشيد و فراموش كنيد.». «اشتباه كردن انساني و بخشيدنالهي است.» اين جملات و يا عباراتي با اين مفهوم را ، آنقدر به تكرار شنيده ايم كه ديگر شك نداريم كه بخشيدن، رفتاري خوب و اخلاقي و نشانه فضيلت و تقوي است.

بخشيدن ارتباط نزديكي با فراموش كردن دارد و بايد دانست كه فراموش كردن ، هميشه عادت بدي نيست. بسياري از اختلافاتي كه با هم داريم و منجر به قطع رابطه مان با ديگران مي شود، بيشتر حاصل يك عملكرد مقطعي اشتباه است. بخشش به معناي فراموش کردن اشتباهات ديگران نيست. بلکه به معناي پشت سرگذاشتن نفرت و انتقام و پيش رفتن به سوي مراحل بعدي زندگي است. در حالي که فراموش ...


مرضيه قاسمي


موضوع: بخشيدن خوب است ولي فراموش کردن عالي است

بخشيدن موضوع جديدي نيست، ما شنيده ايم كه: «بخشش از بزرگان است.»،«گذشته ها گذشته، ببخشيد و فراموش كنيد.». «اشتباه كردن انساني و بخشيدن الهي است.» اين جملات و يا عباراتي با اين مفهوم را ، آنقدر به تكرار شنيده ايم كه ديگر شك نداريم كه بخشيدن، رفتاري خوب و اخلاقي و نشانه فضيلت و تقوي است.

بخشيدن ارتباط نزديكي با فراموش كردن دارد و بايد دانست كه فراموش كردن ، هميشه عادت بدي نيست. بسياري از اختلافاتي كه با هم داريم و منجر به قطع رابطه مان با ديگران مي شود، بيشتر حاصل يك عملكرد مقطعي اشتباه است. بخشش به معناي فراموش کردن اشتباهات ديگران نيست. بلکه به معناي پشت سر گذاشتن نفرت و انتقام و پيش رفتن به سوي مراحل بعدي زندگي است. در حالي که فراموش کردن، پاک کردن گذشته است.به زبان ساده تر بخشيدن يعني ببخش ولي فراموش نکن ولي معناي فراموش کردن يعني هم ببخش و هم فراموش کن . ما با بخشيدن ديگران در واقع خودمان را هم بخشيده ايم. بخشش اتفاق هاي ناگوار زندگي مان را تغيير نمي دهد اما ديد ما را به زندگي عوض خواهد کرد. زماني که کسي را مي بخشيم داستان بسيار متفاوتي از زندگي خود براي ديگران تعريف مي کنيم. اما زماني که هيچ تلاشي براي بخشش نکنيم قطعاً براي ديگران تعريف خواهيم کرد که قرباني حوادث ناگوار شده ايم.

بخشيدن فراموش كردن نيست، با بخشيدن كساني كه ما را رنج داده اند، خاطرات و تجربيات تلخ گذشته را از خاطره نمي زدائيم اما با فراموش کردن در واقع تجربيات تلخ گذشته را پاک مي کنيم. بخشيدن نمي تواند حوادث ناخوشايند را از تاريخ زندگي ما پاك كند و نبخشيدن هم چنين كاري نخواهد كرد اما مي توانيم تمام اين حوادث ناخوشايند را فراموش كنيم و با آرامش خيال زندگي کنيم.

هر کدام از ما انسان ها ظرفيت آن را داريم که نامهربان باشيم و يا در بسياري از کارهاي خود با شکست مواجه شويم. هيچ کس در قبال جنبه هاي مختلف بشريت حفاظت نشده است. اما ما مي توانيم اشتباهات خود و ديگران را ببخشيم و ياد بگيريم که ديگر خودمان را به خاطر اشتباهاتمان سرزنش نکنيم. بخشش زماني راحت است که همه ما باور داشته باشيم که انسان جايزالخطاست. اگر بيشترين فضاي ذهن خود را درگير اشتباهات گذشته مان کنيم ديگر جايي در ذهن خود براي قدرداني از وقايع خوب زندگي نخواهيم داشت. اگر تمام ذهن خود را درگير گذشته کنيم ديگر جايي براي توجه به دوستان و اطرافيانمان نخواهيم داشت. پس فراموش کردن وقايع ناخوشايند گذشته يک فرايند عالي است.

براي بخشيدن افراد بايد بدانيم که گذشته ديگر برنمي‏گردد و اتفاقي که افتاده دوباره از نو طراحي نمي‏شود. پس چرا خود را ناراحت کرده و غده‏اي را در ذهن خود بوجود آوريم و با نبخشيدن افراد آن غده را روز بروز بزرگتر کنيم؟ با خود تصور کنيم که نبخشيدن‏ها مانند سنگهايي هستند که سر راه پيشرفت ما قرار دارند. ما با بخشيدن، آرامش را براي خود به ارمغان آورده و در واقع لطفي به خودمان مي‏کنيم.

حال يك كاغذ برداريم و به زندگي گذشته خود برگرديم و اسامي كليه كساني كه بايد مورد بخشش قرار بگيرند و اتفاقاتي را که بايد از زندگي ما حذف شوند و به دست فراموشي بسپاريم را بنويسيم. ما بايد جرأت رويارويي با تجارب گذشته خود را داشته باشيم. با بازبيني آن وقايع مي توانيم برخي تجارب گذشته خود را ناديده بگيريم و به اين نتيجه برسيم كه برخي از تجربيات ناخوشايند ما مهم نبوده اند و با زندگي امروز ما بي ارتباطند. اين وقايع ناخوشايند آنقدر اهميت ندارند كه آنها را در ذهن خود نگه داريم و هر از گاهي به آن مراجعه کنيم. پس بهتر است آن را فراموش كنيم و از ذهنمان پاک کنيم شايد اگر اين معادله ساده را در روابطمان درنظر بگيريم زندگي خيلي زيباتر به نظر برسد.

دکتر «فردريک لاسکين» نويسنده کتاب «ببخش براي خوبي» مي گويد: تحقيقات نشان داده است افرادي که مي بخشند، افسردگي، خشم و استرس کمتري دارند و اميدشان به آينده بيشتر است. با بخشش از فرسودگي سيستم دفاعي بدنشان کاسته مي شود، اشک ها ذخيره مي شوند و فرد احساس سرزندگي بيشتري مي کند.

حال اگر به بخشش و فراموش کردن در زندگي مشترک نگاه کنيم مي بينيم که نخستين قدم براي تداوم بخشيدن به زندگي مشترک، بخشش و فراموش کردن خطاهاست؛ مي توان قضاوت نادرست را ناديده گرفت حتي اگر ناراحت کننده باشد. با بخشيدن و فراموش کردن اشتباه ها مي توان به همه چيز رنگ تازه اي زد. بي اعتمادي و آزردگي خاطر را از زندگي مشترک دور کنيد. اگر نتوانيم حفره هايي را که در چارچوب زندگي مشترکمان ايجاد شده اند، پر کنيم پس از مدتي شالوده ي سست آن فرو خواهد ريخت. به خاطر داشته باشيم که بخشيدن بايد همراه با فراموش کردن خطاها باشد. در غير اين صورت، آتشي است که زير خاکستر پنهان شده و سرانجام شعله ور خواهد شد.

 

هر شب در انتهاي شب نگرانيهايت را به خدا واگذار کن و آسوده بخواب. به هر حال او در تمام شب بيدار است ...

 

مرضيه قاسمي

 
1388/5/20 سه‌شنبه 
 


مجری سایت : شرکت سیگما